Preskočiť na obsah

Niekoľko výsledkov NP PRIM II v roku 2021

  1. V zapojených materských školách absolvovalo v školskom roku 2020/2021 predprimárne vzdelávanie 3 156 detí z marginalizovaných rómskych komunít a v národnom projekte sme privítali 10 nových materských škôl. Aktuálne využíva možnosti národného projektu 129 materských škôl, kde pôsobí 585 zamestnancov na pozíciách pedagogický asistent, odborný zamestnanec (najmä školský špeciálny pedagóg), rodičovský asistent a koordinátor inkluzívnych tímov. Sme hrdí na fakt, že z tohto počtu je 226 Rómok a Rómov.
  2. Rozbehli sme intenzívnejšiu spoluprácu s rodinou. V každej zapojenej materskej škole môžu pôsobiť jeden až dvaja rodičovskí asistenti, ktorí sú zamestnancami materskej školy. Nepožadujeme žiadne kvalifikačné kritériá na vzdelanie (gramotnosť je podmienkou), ale preferujeme ľudí, ktorí sú priamo z komunity, hovoria jazykom detí miestnej komunity (rómsky, príp. maďarsky) a keďže podporujeme zamestnávanie Rómok a Rómov, požadujeme, aby na tieto pozície boli naozaj zamestnávaní rómski uchádzači. Rodičovských asistentov školíme, aby zvládli prípravu na výchovno-vzdelávací proces, ako aj individuálnu či skupinovú prácu s rodinami detí, ktoré to potrebujú, alebo ktoré ešte nenavštevujú materskú školu. Materské školy zamestnávajú 92 rodičovských asistentov  a prijímame ďalších. Ich pridanou hodnotou je, že vytvárajú mosty medzi rodinou – komunitou a školou.
  3. Hodnotíme výsledky a progres u detí. Činnosti odborných zamestnancov, vrátane školského špeciálneho pedagóga, sú obrovským prínosom pre komplexný rozvoj osobnosti detí. Deti, ktoré prichádzajú do materskej školy z chudobných pomerov bez dostatočných stimulov podporujeme depistážno-stimulačným programom, ktorého časť vznikla už v národnom projekte PRINED a časť – pre 3-4-ročné deti vznikla práve v NP PRIM. Výsledky evalvácie ukazujú na to, že ak je deťom venovaná odborná starostlivosť a pomoc - stimulácie a rodičom konzultácie a poradenstvo, celková pripravenosť detí sa zlepšuje. V školskom roku 2020/2021 celková úspešnosť 3-4-ročných detí materských škôl predstavovala 81,25 % a 5-6-ročných detí 71,05%.

Fotogaléria

Foto - Zpojenie rodičovských asistentiek do činnosti materskej školy v Roycanoch podporilo lepšiu spoluprácu s rodinami.