Preskočiť na obsah

Priority NP PRIM II v roku 2022

Predĺženie projektu

NP PRIM II. začal plynulým prechodom NP PRIM I. do druhej fázy v novembri 2020. Vzhľadom na ukončovanie programového obdobia bude predĺžený výkon v materských školách do apríla 2023 (v rámci existujúceho rozpočtu). Podľa výšky nevyčerpaných finančných prostriedkov je možné projekt ešte flexibilne predlžovať s cieľom ukončiť ho v júni 2023.

Projekt otvorený len posledným piatim materských školám

Vzhľadom na predĺženie projektu máme možnosť zapojiť nové obce/nové materské školy do projektu už len v obmedzenom počte. Takúto možnosť ponúkame posledným piatim novým materským školám, najmä v tých obciach, ktoré sa doposiaľ nerozhodli do NP PRIM vstúpiť. Povinné predprimárne vzdelávanie prinieslo nárast počtu detí v materských školách, vrátane detí z rómskych komunít. NP PRIM efektívne pracuje na odstraňovaní potenciálnych problémov a bariér pri vstupe nových detí do materskej školy, ako aj v podmienkach, ktoré pre ne škola vytvára. Výhodou NP PRIM II. je podporný inkluzívny tím, ktorý zahŕňa pedagogického asistenta, odborného zamestnanca, vrátane školského špeciálneho pedagóga, ako aj rodičovského asistenta, ktorý v prevažnej väčšine pochádza priamo z komunity, ovláda jazyk detí a dobre pozná rodinné prostredie detí. Všetci títo zamestnanci pomáhajú deťom zlepšovať sa a byť v škole úspešnejší. Pomáhajú kolegom – učiteľom, ako aj rodičom lepšie porozumieť procesom výchovy a vzdelávania a spolupracovať so školou. Formou dohôd zamestnávame aj koordinátorov inkluzívneho vzdelávania (zväčša riaditeľky MŠ), ktoré celý tím koordinujú a pomáhajú nám dosahovať ciele, ktoré sme si v projekte vytýčili – inkluzívne vzdelávacie prostredie materskej školy vrátane spolupráce s ostatnými pomáhajúcimi profesiami v obciach (terénni sociálni pracovníci, zamestnanci komunitných centier, asistenti osvety zdravia a i.).

 

Desegregácia je prioritou Úradu

I keď je NP PRIM II. zameraný na inkluzívne vzdelávanie v materských školách, uvedomujeme si, že nie všade je takéto prostredie vytvorené a nie pre každého je to jednoduché. Desegregácia je proces postupného odstraňovania všetkých nerovných pozícií pre rómske deti, ich oddeľovania od nerómskych rovesníkov, či už v symbolickej alebo inej (fyzickej, priestorovej, organizačnej) rovine. Sme si vedomí, že často je oddeľovanie rómskych detí len zotrvávajúcim zvykom, zdanlivo neutrálnym, nikomu neškodiacim. Na druhej strane, segregácia vo vzdelávaní je zakázaná a ide o jeden z prejavov diskriminačnej praxe, pred ktorou každého chránia medzinárodné i národné zmluvné záväzky. Náš postoj k segregácii je jednoznačný – zamietavý a snažíme sa chrániť záujmy tých, voči ktorým je, či už zámerne, alebo nezámerne, uplatňovaný.

  • K segregácii sme realizovali krátke workshopy pre riadiacich pracovníkov škôl, ktoré súvisia s akčným plánom zmeny materskej školy. V nich žiadame materské školy plánovať inkluzívne ciele a čo najviac aktivít, ktoré desegregáciu podporia. Prispievame aj finančným príspevkom (paušálom) využiteľným na zabezpečenie týchto aktivít na miestnej úrovni. Tím regionálnych koordinátorov je v tejto téme nápomocný a akčné plány konzultuje na individuálnej báze.
  • Zaviazali sme štatutárov obcí, ktoré sú zriaďovateľmi materských škôl k deklarácii o desegregácii. Zaväzujú sa v nej, že materská škola vyvíja aktivity na predchádzanie segregácii a neoprávnenému oddeľovaniu detí z marginalizovaných rómskych komunít.
  • Jednou z evalvačných priorít NP PRIM II. je téma desegregácie. V spolupráci s expertmi sa komplexne pozeráme na navrhnuté akčné plány, ich realizáciu, dotvárame obraz o tom, čo segregácia vlastne je a snažíme sa metodicky usmerňovať nielen tím regionálnych koordinátorov, ktorí sú v prvom kontakte s každou jednou materskou školou zapojenou do projektu, ale aj materské školy – toto bude naša priorita do konca trvania projektu.

Ďakujeme všetkým zapojeným obciam a mestám za doterajšiu spoluprácu.

Tím národného projektu PRIM II.

.